loading...
آموزش کامپیوتر | علم کامپیوتر
تبلیغات

https://rozup.ir/view/1813141/C4ALLBANEER.IR.gif

http://up.skinak.ir/view/1136449/ADS1.png

http://uupload.ir/files/g5yp_tolooesobh.gif

آخرین ارسال های انجمن
مهدی حسینی بازدید : 906 یکشنبه 10 مرداد 1395 نظرات (0)

برد اصلی (MotherBoard):


‏مادربرد، اصلی ترین قسمت هر کامپیوتر می باشد که تمام قطعات یا بر روی آن نصب و یا به آن متصل می شوند، تکنولوژی ساخت این برد بسیار پیشرفته است. در واقع این قطعه همچون زیرساختی برای اتصال سایر قطعات یک رایانه اعم از دستگاه های ورودی و خروجی و قطعات اصلی به یکدیگر عمل می کند. البته خود این قطعه وظایف بسیارمهم و پیچیده دیگری همچون ذخیره اطلاعات بایوس نیز دارد. ارتباط بین قطعات از طریق مدارهای بسیار ریزی به باریکی موی سر انسان انجام می گیرد.




http://up.pcscience.ir/view/1738137/1.jpg




‏همانطور که در شکل دیده می شود شمایل مادربرد دارای تعدادی خازن و ترانزیستور و مقاومت و دیود و آی سی و ورودی هایی برای نصب قطعات روی یک فیبر بزرگ از جنس سیلیسیم و درصد کمی از چوب است. بر روی صفحه مادربرد چندین خط به رنگ های متفاوت دیده می شود که همه قطعات را به هم متصل می سازد و به آنها اصطلاحا باس یا گذرگاه می گویند.


‏مادربردها دارای تنوع بسیار زیادی می باشند.

‏در سال ١٩٨٢ ‏همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی از برد اصلی استفاده گردید. این برد دربرگیرنده محل نصب پردازشگر رم، انواح درایوها (اعم از هارد دیسک، سی دی رام، فلاپی درایو)، شکاف های توسعه و سایر موارد می باشد. این قطعات بوسیله کابل و یا بصورت مستقیم به برد اصلی متصل هستند، در زمان کار کردن رایانه، اطلاعات درایوها، پردازشگر یا سی پی یو و رم در حال انتقال در این برد می باشند. مثلا زمانی که برنامه ای را اجرا می کنیم یا فایلی را ذخیره می نماییم کارت های مودم شبکه، صدا و گرافیک بوسیله اسلات ها یا شکاف های توسعه مادربرد به آن وصل می شوند و زمانی که در حال کار با اینترنت هستیم، موسیقی گوش می دهیم و یا برنامه ای را اجرا می کنیم اطلاعات بین کارت ها، برد و سی پی یو در حال رد و بدل است. جهت اتصال قطعات برروی مادربرد، شکاف یا اسلات وجود دارد. اکثر کارت ها دارای یک لبه اتصال دهنده می باشند که از طریق این لبه برروی شکاف ها قرار دارند.




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...



مهدی حسینی بازدید : 788 جمعه 08 مرداد 1395 نظرات (0)
‏دوربین: (Camera) ‏
‏انواع دوربین های تصویربرداری به عنوان یک دستگاه ورودی برای رایانه محسوب می شوند.

‏دوربین اینترنت (Webcam) مخصوص مکالمات تصویری در اتاق های مجازی گفتگو در محیط اینترنت می باشند.



http://up.pcscience.ir/view/1736038/888.jpg



سایر دوربین های عکاسی و فیلمبرداری چه از نوع آنالوگ (نواری) و چه از نوع دیجیتال (حافظه ای) همگی می توانند با ارسال تصاویر خود به یک رایانه بعنوان یک دستگاه ورودی عمل کنند.




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مهدی حسینی بازدید : 968 جمعه 08 مرداد 1395 نظرات (0)

دسته بازی (GamePad‏):
‏گیم پد، که با نام های joypad ‏ یا دسته بازی، نیز شناخته می شود وسیله ای برای کنترل بازی است که در دست جای می گیرد و به کامپیوتر یا سایر دستگاه های بازی متصل می شود، گیم پدها غالبا دارای چهار دکمه جهت دار و چهار تا شش دکمه جهت کنترل بازی و یا زدن ضربات یا موارد دیگر دو دکمه در وسط و چهار دکمه در پشت دسته هستند.

‏آنچه در شکل دیده می شود یک دسته بازی بسیار پیشرفته بی سیم است که علاوه بر کلیدهای کنترل بازی دارای تمامی کلیدهای یک صفحه کلید استاندارد نیز می باشد.



http://up.pcscience.ir/view/1736040/9890.jpg




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مهدی حسینی بازدید : 615 سه شنبه 05 مرداد 1395 نظرات (0)

کارت شبکه  (NIC) :

به مجموعه رایانه های متصل به یکدیکر که می توانند سخت افزار، نرم افزار یا داده ها را به اشتراک با هم بگذارند شبکه گفته می شود. برای ایجاد شبکه بین دو یا چند رایانه هر رایانه باید لااقل به یک کارت شبکه مجهز باشد. کارت شبکه در واقع یک ترمینال یا پایانه برای هر رایانه است که از طریق اتصال این ترمینال با ترمینال سایر رایانه ها شبکه تشکیل می یابد.



http://up.pcscience.ir/view/1730836/9.jpg



‏وظایف کارت شبکه عبارتند از:
‏• برقراری ارتباط لازم بین کامپیوتر و محیط انتقال .

‏• تبدیل داده: داده ها بر روی گذرگاه (bus) کامپیوتر به صورت موازی حرکت می نمایند. نحوه حرکت داده ها بر روی محیط انتقال شبکه به صورت سریال است. ترانسیور کارت شبکه (یک ارسال کننده و یا دریافت کننده)، داده ها را از حالت موازی به سریال و بالعکس تبدیل می نماید.




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...


مهدی حسینی بازدید : 187 دوشنبه 04 مرداد 1395 نظرات (0)

مودم:

نام این قطعه از ترکیب کلماتModulator - DEModulator ‏ ساخته شده است. مودم که وسیله ای برای اتصال به اینترنت می باشد در واقع اطلاعات آنالوگ و دیجیتال را به یکدیگر تبدیل می کند. اگر بخواهید از طریق خط تلفن دو کامپیوتر را به هم متصل نمایید باید اطلاعات دیجیتالی درون رایانه منبع را تبدیل به سیگنال های آنالوگ کنید تا قابلیت انتقال از طریق خط تلفن را داشته باشند. این اطلاعات آنالوگ در رایانه مقصد دوباره به داده های دیجیتال و قابل فهم برای دستگاه تبدیل می شود. انواع مختلفی مودم بسته به نوع اینترنت وجود دارد که قدیمی ترین آن مودم تلفنی معمولی (Dial UP‏) می باشد.

‏در شکل بعدی دو نوع مودم داخلی (‏Internal) که داخل کیس نصب می شود و مودم خارجی (External)‏ که توسط رابط یو اس بی به کیس وصل می گردد را مشاهده می کنید.



http://up.pcscience.ir/view/1730559/8888888.jpg



‏مودم ای دی اس ال (ADSL)‏ و مودم بی سیم (Wireless) انواع دیگر آن هستند.




http://up.pcscience.ir/view/1730558/888888.jpg



به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مهدی حسینی بازدید : 201 چهارشنبه 09 تیر 1395 نظرات (0)
1.منبع تغذیه یا Power Supply‏:

این قسمت از رایانه که به اختصار پاور نامیدهمی شود، وظیفه برق رسانی به بخش های مختلف یک رایانه را برعهده دارد. پاور، جریان ٢٢٠ ‏ولت متناوب شهری را به جریان مستقیم با ولتاژهای متفاوت تبدیل کرده و در اختیار قطعات قرار می دهد و جریان الکتریکی مورد نیاز در رایانه را تنظیم نموده و مقدار آن را تامین می کند.




http://up.pcscience.ir/view/1665700/88888.jpg




‏2. کارت صدا یا Sound Card ‏:

کارت صدا سینگال های آنالوگ صوتی را به اطلاعات دیجیتال و برعکس تبدیل می کند و آرما را ضبط و پخش می کند.




3. کارت گرافیک یا Graphic Card ‏:
اطلاعات را به گونه ای تبدیل می کند که قابل نمایش بر روی مانیتور باشد. یعنی داده های دیجیتالی را به گونه تصویری مبدل کرده و در اختیار نمایشگر قرار می دهد.




4. کارت TV و Capture:
همانطور که از نام کارت تی وی پیداست به کمک این قطعه می توانید شبکه های تلویزیونی را برروی رایانه خود مشاهده کنید. این قطعه از طریق آنتن امواج رادیویی و تلویزیونی را دریافت کرده و آن را برای نمایش بر روی صفحه نمایش پردازش می کند. کارت کپچر هم برای ضبط برنامه های تلویزیونی روی رایانه و همچنین تبدیل فیلم های ویدیویی با فیلمهای دوربین فیلم برداری به فرمت های نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد.




http://up.pcscience.ir/view/1665701/2222.jpg





به ادامه مطلب مراجعه نمایید...
مهدی حسینی بازدید : 233 دوشنبه 07 تیر 1395 نظرات (0)
میکروفون:
‏میکروفون دستگاه مبدلی است که امواج صوتی را به امواج الکتریکی تبدیل می کند. امواج الکتریکی بعد از گذشتن از یک سیستم الکترونیکی می تواند تقویت شده و سپس با استفاده از یک بلندگو شنیده شوند و یا توسط رایانه بعنوان یک ورودی استفاده شده و یا بعنوان یک فایل صوتی ذخیره گردد.



http://up.pcscience.ir/view/1659200/8888.jpg




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

تعداد صفحات : 16

درباره ما
به سایت آموزش کامپیوتر | علم کامپیوتر خوش آمدید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 33
  • تعداد اعضا : 70
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 159
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 238
  • بازدید ماه : 238
  • بازدید سال : 5,143
  • بازدید کلی : 490,743
  • کدهای اختصاصی
    تبلیغات

    http://up.pcscience.ir/view/2021487/MegaTech_929960.gif

    http://up.skinak.ir/view/1136334/2_118358.gif

    http://www.1000charge.com/gifbanner/1000Charge-120.gif

    http://up.pcscience.ir/view/1028009/ads2_0153273ef55abc7b4f17a5dead4fa9dc.png

    الکسا