loading...
آموزش کامپیوتر | علم کامپیوتر
تبلیغات

https://rozup.ir/view/1813141/C4ALLBANEER.IR.gif

http://up.skinak.ir/view/1136449/ADS1.png

http://uupload.ir/files/g5yp_tolooesobh.gif

آخرین ارسال های انجمن
مهدی حسینی بازدید : 1080 پنجشنبه 21 مرداد 1395 نظرات (0)
بخش های اصلی مادربرد:
‏یک مادربرد دارای قسمت های اصلی زیر می باشد:
‏سوکت نصب سی پی یو: اولین قسمت مورد بحث، محل نصب CPU باشد. این سوکت معمولا با رنگ سفید بر روی مادربرد مشخص شده است. به این سوکت Zero Zif Socket (Insertion Force) نیز می گویند که دارای شماره های مخصوص مانند Socket 478 ، Socket 775 ، Socket 1156 ‏برای چیپست اینتل و سوکت های AM2+ وAM3 ‏و ... برای اِی اِم دی می باشد.
‏CPU ها مدل های مختلفی دارند که بنا به نوع مدلشان، بر روی مادربردهایی که از آن نوع CPU پشتیبانی می کنند نصب می گردند. همانگونه که در شکل مشاهده می کنید این سوکت ها دارای حفره های بسیارریزی می باشند که پایه های CPU درون آنها قرار می گیرد.

البته شرکت اینتل سوکت و CPU های جدید خود را با نام LGA‏ طراحی کرده است که پایه ندارد و سطح زیری آن صاف است و برخلاف سوکت های قبلی، پایه ها بر روی سوکت مادربرد وجود دارد که باعث اتصال بین CPU و سوکت می شود. این کار باعث کمتر صدمه دیدن پایه های CPU شده و احتمال کج شدن آن را به صفر رسانده است.



http://up.pcscience.ir/view/1763470/3_699120.jpg



RAM Slot:
‏محل نصب RAM.

این اسلات، با دو عدد چفتی درکنارخود وظیفه نگهداشتن رَم را بر عهده دارد.


‏Power Connector:

‏قسمت بعدی کانکتور پاور ( منبع تغذیه ) می باشد. همانگونه که در شکل مشخص است دو عدد کانکتور ولتاژ، از پاور به مادربرد متصل می شود. این دو کانکتور یکی بزرگ و مستطیل شکل و دیگری کوچک و مربع یا مستطیل شکل شکل می باشند. (کانکتور ١٢ ‏ولت مادربرد.) وظیفه این دو کانکتور انتقال ولتاژ از پاور به مادربرد است.



http://up.pcscience.ir/view/1763471/4_66940.jpg



IDE:
این قسمت محل نصب کابل دیتای هارد و سی دی یا دی وی دی خوان می باشد.



http://up.pcscience.ir/view/1763472/5_939867.jpg



به ادامه مطلب مراجعه نمایید...




مهدی حسینی بازدید : 928 دوشنبه 11 مرداد 1395 نظرات (0)

گذرگاه های توسعه:


‏همانطور که قبلا اشاره شد ارتباط بین اجزای رایانه از طریق مدارهایی بسیار باریک برروی مادربرد به یکدیگر میسر می شود که به آنها گذرگاه یا خط حامل گفته می شود. داده های بصورت باینری از روی این مسیرها نقل و انتقال داده می شود. مقدار اطلاعات رد و بدل شده برحسب بیت قابل اندازه گیری می باشد.


‏به طور معمول ۴ ‏گذرگاه اصلی در رایانه ها وجود دارد:


1 ‏. گذرگاه پردازنده: مسیر ارتباه پردازنده و تراشه های مجتمع یا چیپ ست هاست. این گذرگاه، داده ها را به سرعت به پردازنده منتقل می کند و از آن به بیرون می فرستد و سرعت آن نسبت به سایر گذرگاه ها بسیار سریعتر می باشد.


2 ‏. گذرگاه حافظه: گذرگاه حافظه، داده ها را بین پردازنده، رم و حافظه رم انتقال می دهد.


3 ‏. گذرگاه آدرس: آدرس محل ذخیره سازی اطلاعات بر روی حافظه اصلی (رم)


4 . گذرگاه ورودی- خروجی: مسیر تبادل اطلاعات بین پردازنده و دستگاه های ورودی و خروجی است.





به ادامه مطلب مراجعه نمایید...



مهدی حسینی بازدید : 905 یکشنبه 10 مرداد 1395 نظرات (0)

برد اصلی (MotherBoard):


‏مادربرد، اصلی ترین قسمت هر کامپیوتر می باشد که تمام قطعات یا بر روی آن نصب و یا به آن متصل می شوند، تکنولوژی ساخت این برد بسیار پیشرفته است. در واقع این قطعه همچون زیرساختی برای اتصال سایر قطعات یک رایانه اعم از دستگاه های ورودی و خروجی و قطعات اصلی به یکدیگر عمل می کند. البته خود این قطعه وظایف بسیارمهم و پیچیده دیگری همچون ذخیره اطلاعات بایوس نیز دارد. ارتباط بین قطعات از طریق مدارهای بسیار ریزی به باریکی موی سر انسان انجام می گیرد.




http://up.pcscience.ir/view/1738137/1.jpg




‏همانطور که در شکل دیده می شود شمایل مادربرد دارای تعدادی خازن و ترانزیستور و مقاومت و دیود و آی سی و ورودی هایی برای نصب قطعات روی یک فیبر بزرگ از جنس سیلیسیم و درصد کمی از چوب است. بر روی صفحه مادربرد چندین خط به رنگ های متفاوت دیده می شود که همه قطعات را به هم متصل می سازد و به آنها اصطلاحا باس یا گذرگاه می گویند.


‏مادربردها دارای تنوع بسیار زیادی می باشند.

‏در سال ١٩٨٢ ‏همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی از برد اصلی استفاده گردید. این برد دربرگیرنده محل نصب پردازشگر رم، انواح درایوها (اعم از هارد دیسک، سی دی رام، فلاپی درایو)، شکاف های توسعه و سایر موارد می باشد. این قطعات بوسیله کابل و یا بصورت مستقیم به برد اصلی متصل هستند، در زمان کار کردن رایانه، اطلاعات درایوها، پردازشگر یا سی پی یو و رم در حال انتقال در این برد می باشند. مثلا زمانی که برنامه ای را اجرا می کنیم یا فایلی را ذخیره می نماییم کارت های مودم شبکه، صدا و گرافیک بوسیله اسلات ها یا شکاف های توسعه مادربرد به آن وصل می شوند و زمانی که در حال کار با اینترنت هستیم، موسیقی گوش می دهیم و یا برنامه ای را اجرا می کنیم اطلاعات بین کارت ها، برد و سی پی یو در حال رد و بدل است. جهت اتصال قطعات برروی مادربرد، شکاف یا اسلات وجود دارد. اکثر کارت ها دارای یک لبه اتصال دهنده می باشند که از طریق این لبه برروی شکاف ها قرار دارند.




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...



مهدی حسینی بازدید : 787 جمعه 08 مرداد 1395 نظرات (0)
‏دوربین: (Camera) ‏
‏انواع دوربین های تصویربرداری به عنوان یک دستگاه ورودی برای رایانه محسوب می شوند.

‏دوربین اینترنت (Webcam) مخصوص مکالمات تصویری در اتاق های مجازی گفتگو در محیط اینترنت می باشند.



http://up.pcscience.ir/view/1736038/888.jpg



سایر دوربین های عکاسی و فیلمبرداری چه از نوع آنالوگ (نواری) و چه از نوع دیجیتال (حافظه ای) همگی می توانند با ارسال تصاویر خود به یک رایانه بعنوان یک دستگاه ورودی عمل کنند.




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مهدی حسینی بازدید : 967 جمعه 08 مرداد 1395 نظرات (0)

دسته بازی (GamePad‏):
‏گیم پد، که با نام های joypad ‏ یا دسته بازی، نیز شناخته می شود وسیله ای برای کنترل بازی است که در دست جای می گیرد و به کامپیوتر یا سایر دستگاه های بازی متصل می شود، گیم پدها غالبا دارای چهار دکمه جهت دار و چهار تا شش دکمه جهت کنترل بازی و یا زدن ضربات یا موارد دیگر دو دکمه در وسط و چهار دکمه در پشت دسته هستند.

‏آنچه در شکل دیده می شود یک دسته بازی بسیار پیشرفته بی سیم است که علاوه بر کلیدهای کنترل بازی دارای تمامی کلیدهای یک صفحه کلید استاندارد نیز می باشد.



http://up.pcscience.ir/view/1736040/9890.jpg




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مهدی حسینی بازدید : 614 سه شنبه 05 مرداد 1395 نظرات (0)

کارت شبکه  (NIC) :

به مجموعه رایانه های متصل به یکدیکر که می توانند سخت افزار، نرم افزار یا داده ها را به اشتراک با هم بگذارند شبکه گفته می شود. برای ایجاد شبکه بین دو یا چند رایانه هر رایانه باید لااقل به یک کارت شبکه مجهز باشد. کارت شبکه در واقع یک ترمینال یا پایانه برای هر رایانه است که از طریق اتصال این ترمینال با ترمینال سایر رایانه ها شبکه تشکیل می یابد.



http://up.pcscience.ir/view/1730836/9.jpg



‏وظایف کارت شبکه عبارتند از:
‏• برقراری ارتباط لازم بین کامپیوتر و محیط انتقال .

‏• تبدیل داده: داده ها بر روی گذرگاه (bus) کامپیوتر به صورت موازی حرکت می نمایند. نحوه حرکت داده ها بر روی محیط انتقال شبکه به صورت سریال است. ترانسیور کارت شبکه (یک ارسال کننده و یا دریافت کننده)، داده ها را از حالت موازی به سریال و بالعکس تبدیل می نماید.




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...


مهدی حسینی بازدید : 186 دوشنبه 04 مرداد 1395 نظرات (0)

مودم:

نام این قطعه از ترکیب کلماتModulator - DEModulator ‏ ساخته شده است. مودم که وسیله ای برای اتصال به اینترنت می باشد در واقع اطلاعات آنالوگ و دیجیتال را به یکدیگر تبدیل می کند. اگر بخواهید از طریق خط تلفن دو کامپیوتر را به هم متصل نمایید باید اطلاعات دیجیتالی درون رایانه منبع را تبدیل به سیگنال های آنالوگ کنید تا قابلیت انتقال از طریق خط تلفن را داشته باشند. این اطلاعات آنالوگ در رایانه مقصد دوباره به داده های دیجیتال و قابل فهم برای دستگاه تبدیل می شود. انواع مختلفی مودم بسته به نوع اینترنت وجود دارد که قدیمی ترین آن مودم تلفنی معمولی (Dial UP‏) می باشد.

‏در شکل بعدی دو نوع مودم داخلی (‏Internal) که داخل کیس نصب می شود و مودم خارجی (External)‏ که توسط رابط یو اس بی به کیس وصل می گردد را مشاهده می کنید.



http://up.pcscience.ir/view/1730559/8888888.jpg



‏مودم ای دی اس ال (ADSL)‏ و مودم بی سیم (Wireless) انواع دیگر آن هستند.




http://up.pcscience.ir/view/1730558/888888.jpg



به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مهدی حسینی بازدید : 200 چهارشنبه 09 تیر 1395 نظرات (0)
1.منبع تغذیه یا Power Supply‏:

این قسمت از رایانه که به اختصار پاور نامیدهمی شود، وظیفه برق رسانی به بخش های مختلف یک رایانه را برعهده دارد. پاور، جریان ٢٢٠ ‏ولت متناوب شهری را به جریان مستقیم با ولتاژهای متفاوت تبدیل کرده و در اختیار قطعات قرار می دهد و جریان الکتریکی مورد نیاز در رایانه را تنظیم نموده و مقدار آن را تامین می کند.




http://up.pcscience.ir/view/1665700/88888.jpg




‏2. کارت صدا یا Sound Card ‏:

کارت صدا سینگال های آنالوگ صوتی را به اطلاعات دیجیتال و برعکس تبدیل می کند و آرما را ضبط و پخش می کند.




3. کارت گرافیک یا Graphic Card ‏:
اطلاعات را به گونه ای تبدیل می کند که قابل نمایش بر روی مانیتور باشد. یعنی داده های دیجیتالی را به گونه تصویری مبدل کرده و در اختیار نمایشگر قرار می دهد.




4. کارت TV و Capture:
همانطور که از نام کارت تی وی پیداست به کمک این قطعه می توانید شبکه های تلویزیونی را برروی رایانه خود مشاهده کنید. این قطعه از طریق آنتن امواج رادیویی و تلویزیونی را دریافت کرده و آن را برای نمایش بر روی صفحه نمایش پردازش می کند. کارت کپچر هم برای ضبط برنامه های تلویزیونی روی رایانه و همچنین تبدیل فیلم های ویدیویی با فیلمهای دوربین فیلم برداری به فرمت های نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرد.




http://up.pcscience.ir/view/1665701/2222.jpg





به ادامه مطلب مراجعه نمایید...
مهدی حسینی بازدید : 233 دوشنبه 07 تیر 1395 نظرات (0)
میکروفون:
‏میکروفون دستگاه مبدلی است که امواج صوتی را به امواج الکتریکی تبدیل می کند. امواج الکتریکی بعد از گذشتن از یک سیستم الکترونیکی می تواند تقویت شده و سپس با استفاده از یک بلندگو شنیده شوند و یا توسط رایانه بعنوان یک ورودی استفاده شده و یا بعنوان یک فایل صوتی ذخیره گردد.



http://up.pcscience.ir/view/1659200/8888.jpg




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...
مهدی حسینی بازدید : 277 جمعه 04 تیر 1395 نظرات (0)
قلم نوری: (Pen‏)

‏قلم نوری یک ابزار اشاره ای است که کاربر آن را روی صفحه نمایش حرکت می دهد و فشار دادن دکمه کناری قلم یا فشردن خود قلم روی صفحه (مانند فشار دکمه ماوس) موارد یا فرمان هایی را انتخاب می کند.




http://up.pcscience.ir/view/1650993/8.jpg





به ادامه مطلب مراجعه نمایید...




مهدی حسینی بازدید : 174 پنجشنبه 03 تیر 1395 نظرات (0)

هر رایانه دارای تعدادی قطعه داخل جعبه (CASE‏) می باشد که در ابتدا به اختصار به معرفی هریک و تشریح نحوه عملکرد و انواع آنها می پردازیم:




http://up.pcscience.ir/view/1646685/5.jpg




١ ‏. برد ‏اصلی (Motherboard):

بزرگترین قطعه ای که داخل جعبه رایانه (Case‏) قابل مشاهده است وازطریق آن تمام قطعات یک رایانه چه داخل کیس و چه دستگاه های ورودی و خروجی به یکدیگر مرتبط می شوند.



http://up.pcscience.ir/view/1646686/55.jpg



٢ ‏.CPU ‏یا پردازنده مرکزی:
این قطعه به عنوان مغز رایانه نامیده می شود و مسثولیت کنترل تمام محاسبات، عملیات و قسمت های مختلف را بر عهده دارد.



http://up.pcscience.ir/view/1646687/555.jpg





3 . RAM ‏یا حافظه اصلی: حافظه رایانه برای ذخیره اطلاعات به کار می رود. حافظه با بردازنده مرکزی در ارتباط می باشد،


‏بنابراین از سرعت بالایی برخوردار است. http://up.pcscience.ir/view/1646692/ComputerRAM.jpg

در رایانه از چندین نوع حافظه استفاده می شود. حافظه نهان
‏(Cashing‏) و حافظه اصلی (ROM- RAM- BIOS).







۴ . حافظه جانبی هارد دیسک (Hard Disk‏): یک حافظه با ظرفیت بالا و دایم می باشد که اطلاعات و برنامه ها را دربرمی گیرد.



http://up.pcscience.ir/view/1646688/5555.jpg




۵ ‏. ابزارهای قابل حمل جهت ذخیره سازی (Removable Storage‏): با استفاده از این
‏ابزارها می توان اطلاعات را به رایانه اضافه نمود و یا آنها را ذخیره کرده و به محل دیگری برد. دارای شکل و حجم و سرعت های متفاوتی است. رایج ترین این نحو حافظه ها USB Memory ‏ می باشد.




http://up.pcscience.ir/view/1646689/55555.jpg







به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مهدی حسینی بازدید : 417 چهارشنبه 02 تیر 1395 نظرات (0)
ماوس (Mouse) ‏:
‏موش یا همان ماوس یا موشواره که امروزه به عنوان کاربردی ترین ابزار ورودی رایانه مورد استفاده قرار می گیرد برای ورود اطلاعات در سیستم عامل های مبتنی بر نمایش گرافیکی نظیر سیستم عامل ویندوز طراحی شده و به کمک آن کاربر می تواند دستورات لازم را به واحد کنترل ارسال کند.

‏ماوس دارای حسگرهاییست که قادر به تشخیص حرکت و کلیک بوده و پس از تشخیص لازم، اطلاعات مورد نیاز را به رایانه ارسال می کند. در سیستم های اولیه ماوسی وجود نداشت. اما با پیشرفت زبانهای برنامه نویسی و ظهور سیستم عامل های گرافیکی همچون مکینتاش و ویندوز دیگر صفحه کلید نمی توانست به تنهایی کارکرد خوب و سریعی داشته باشد. بنابراین ذهن خلاق مهندسین طراح سیستم عامل مکینتاش به سمت ابداع ابزاری برای پیمایش سریع و اجرای برنامه ها هدایت گردید. تا اینکه ماوس های اولیه به همراه رایانه های مکینتاش ارائه گردید و این یک موفقیت بزرگ بود.



http://up.pcscience.ir/view/1646448/44.jpg



‏مهم ترین عملی که ماوس انجام می دهد تشخیص جهت و سرعت حرکث آن توسط حسگرهای جاسازی شده در داخل ماوس قرار دارند و تبدیل آن به سیگنالهای قابل فهم توسط رایانه است.
‏در زیر صفحه ماوس های اولیه غلطکی وجود داشت که با جابجا کردن ماوس توسط کاربر، غلطک به چرخش درمی آمد و پردازنده داخل ماوس به کمک سنسورهای حرکتی جهت، سرعت و میزان حرکت را تئخیص داده و این اطلاعات را بصورت کدهای باینری به رایانه ارسال می کرد. مشکل عمده این ماوس ها عملکرد ضعیف و بی دقت آنها بود. نسل دوم ماوس ها ماوس های نوری بود که در سال ١٩٩٩ ‏به بازار عرضه شدند.

‏در داخل این ماوس ها دوربین کوچکی وجود دارد که با عکس برداری پی درپی ( ١۵٠٠ تصویر در ثانیه) موقعیت لحظه ای ماوس را ثبت کرده و با این فن آوری قادر به تشخیص سرعت و جهت حرکت خود می باشند. این ماوس ها در محل های صاف و مسطح قابل استفاده هستند.




http://up.pcscience.ir/view/1646447/4.jpg




به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

مهدی حسینی بازدید : 344 چهارشنبه 02 تیر 1395 نظرات (0)

پویشگر یا اسکنر: ( Scanner ‏)

‏در واقع اسکنر یکی از لوازم جانبی رایانه است که برای انتقال اسناد و تصاویر دنیای حقیقی به درون رایانه و ذخیره آن ها بصورت داده های دیجیتال در رایانه به کار می رود.

‏شیوه کارکرد اسکنرها همگی یکسان بوده و فرآیند مشابهی را دارند. برای اسکن کردن یک عکس، ابتدا عکس به وسیله یک منبع نور مانند لامپ گزنون (دراسکنر های قدیمی تر از لامپ های فلورسنت معمولی استفاده می شد که موجب کاهش شفافیت تصویر می شد.)،
 روشن شده و تصویر عکس به وسیله چند آیینه زاویه دار به یک لنز منعکس می شود.



http://up.pcscience.ir/view/1644196/00.jpg



لنز تصویر را از طریق یک سری فیلتر که کارشان جداکردن ٣ ‏رنگ قرمز ، آبی و سبز به کار رفته در تصویر است روی CCD  ‏متمرکز می کند. CCD  ‏نور منعکس شده از روی تصویر را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. به این ترتیب رنگ های مختلف تصویر ، بسته به شدت روشنایی که دارند، از طریق دیودهای CCD، ‏به ولتاژ الکتریکی تبدیل می شوند و کل این مکانیزم شامل آیینه ها، لنز ، فیلتر و  CCD  ‏هد اسکن کننده تصویر را می سازند. این هد که به آرامی روی سند حرکت می کند به وسیله یک تسمه به موتوری پله ای متصل است که هد را به جلو می برد.

‏اسکنر ها از نظر شفافیت و وضوح تصویر باهم تفاوت دارند.
 این مساله به تعداد سنسورها در هر سطر CCD ‏، دقت موتور پله ای ، کیفیت لنز و نیز میزان روشنایی منبع نور بستگی دارد.

‏در خرید یک اسکنر خوب به موارد زیر دقت کنید:

‏- دقت تفکیک پذیری یا رزولوشن (Resolution‏): مهمترین نکته ای که برای تعیین کیفیت تصاویر اسکن شده توسط یک پویشگر درنظر گرفته می شود، حداکثر رزولوشن آن می باشد که با واحد نقطه در یک اینچ مربع سنجیده می شود. بعنوان مثال اسکنر کانن 100 Lide‏ دارای حداکثر دقت تفکیک پذیری ٢۴٠٠ ‏دی پی آی (DPI‏) می باشد. یعنی این اسکنر قادر به تشخیص 2400 ‏نقطه در هر اینچ مربع می باشد و یا بعبارت دیگر ١٩ ‏نقطه در هر سانتی متر طول.



http://up.pcscience.ir/view/1644198/000.jpg





به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

 

مهدی حسینی بازدید : 1784 دوشنبه 31 خرداد 1395 نظرات (0)


مطالبی در رابطه با دستگاه های ورودی


 

http://up.pcscience.ir/view/1638767/f.jpg


 

قسمت اول: کیبورد چیست؟

 

 

قطعات یک دستگاه رایانه کامل به سه بخش اصلی تقسیم می شوند:

1- دستگاه های ورودی
2- دستگاه های پردازشگر و نگهداری اطلاعات
3- دستکاه های خروجی

‏یک رایانه کامل داده ها را بوسیله دستگاه های ورودی نظیر ماوس، صفحه کلید، قلم نوری، انواع پویشگر (اسکنر)، نمایشگر های لمسی، میکروفون، دوربین های تصویر برداری و حسگر های حرارتی و نوری و یا از روی حافظه های موقت دریافت کرده و با سیستم عاملی که از قبل تهیه شده بر روی این داده ها بردازش لازم را انجام داده و سپس خروجی مورد نظر که ممکن است یک مقدار عددی یا یک تصویر یا صوت، متن و یا هر خروجی دیگر را به دستگاه خروجی نظیر نمایشگر، چاپگر، بلندگو و یا حافظه موقت ارسال می کند.
‏در این فصل شما را با انواع دستگاه های ورودی اطلاعات و نحوه کارکرد آنها آشنا می کنیم.

 

 

به ادامه مطلب مراجعه نمایید...

درباره ما
به سایت آموزش کامپیوتر | علم کامپیوتر خوش آمدید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 70
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 33
  • بازدید سال : 4,938
  • بازدید کلی : 490,538
  • کدهای اختصاصی
    تبلیغات

    http://up.pcscience.ir/view/2021487/MegaTech_929960.gif

    http://up.skinak.ir/view/1136334/2_118358.gif

    http://www.1000charge.com/gifbanner/1000Charge-120.gif

    http://up.pcscience.ir/view/1028009/ads2_0153273ef55abc7b4f17a5dead4fa9dc.png

    الکسا